onsdag, april 28, 2010 | Magnus Andersson

"Littorin är känd för att vara kreatvi i sina lösningar, i det privata"

Det kommer bli en smutsig valrörelse. Jag inser att vissa kommer bli arga på mig nu, men jag blir bara trött. Odell och Littorin har kallat vänsterns förslag till herrejösseshöjda kostnader för skattebetalarna, utan färdig finansiering, för tobleronepolitik.

Jag förstår och håller med om kritiken, det är inte okej. Men när socialdemokraterna börjar gråta sig hesa över regeringen. Sahlin kallar det "desperation" och "tragiskt". Det var samma Sahlin som sagt "Att släppa in kd i familjepolitiken är som att släppa in en räv i hönshuset, de glufsar i sig allt de kan" för att bara ta ett exempel.

Om vi då försöker liksom kolla vad hennes partikamrater gjort de senaste åren. Monica Green (s- riksdagsledamot) som förklarar att Eskil Erlandsson i den visserligen märkliga debatten om tidelag
"blandade ihop sin egen sexualitet, eller jag vet inte vad han gjorde."

Att antyda att en minister vill ha sex med djur känns för mig minst lika vidrigt som att anknyta privatekonomiska problem till problem med att leda landet.

Men OM det nu är så hemskt att anknyta till problem med den privata ekonomin till aspirationer om att leda landet, så vill jag veta hur okej Luciano Astudillos (Mona Sahlins påläggskalv) uttalande mot Sven - Otto Littorin är. Ta er de 35 sekunderna att kolla på klippet och fundera över proportionerna.



Det kommer bli en smutsig valrörelse, men börja inte en diskussion om vem som började eller är värst. Det har alltid förekommit och ibland kommer språket att bli målande, deal with it och gå vidare.

Media
Expressen 1 Expressen 2 Expressen 3 Aftonbladet Aftonbladet 2 Aftonbladet 3 Politikerbloggen Svd

Etiketter: , ,


Kommenterat

Anonymous Jesper

Hej! Ett par reflektioner. Skillnaden mellan Toblerone-liknelsen och den om räven i hönshuset är uppenbar: det senare är inget personangrepp. Med Greens uttalande är det helt annorlunda!

En annan skillnad finns istället där. Medan Greens hittepå framstår som knäppt, eller kanske snarare i stunden helt tygellöst, så ger Odell inte alls samma intryck. Att det faktiskt upplevs som desperat av flera har jag inte svårt att förstå. Med det sagt, så spelar "skäms"-bloggarna över, i min mening.

I stort sett instämmer jag alltså med dig, förutom i slutsatsen. Utan att bråka om vem som började bör vi bekämpa skiten, inte rycka på axlarna och göra något annat.

Bästa sättet är att själv agera motvikt, genom att visa att humor och kampanjande går att kombinera utan personangrepp. Om du inte tänker så, tänk om! :)

28/4/10 11:45  
Blogger KM

Väl talat och belagt med exempel :-)

För övrigt så är "Tobleronepolitiken" både träffande och roligt...jag kan inte sluta skratta. Genialiskt

28/4/10 11:46  
Blogger Lath

Trevligt att se att det finns andra som ser detta!

Ett annat exempel på detta är när Mona säger "StridsTruppen", det är ett direkt personangrepp men ingen reagerade då, men när man säger Toblerone då jävlar ska folk skämmas.

28/4/10 14:27  
Anonymous Christer Björklund

När jag var liten förknippade jag Toblerone med dom som ansåg sig lite finare. Det var långt före Mona Sahlins tid. Tobleronepolitik är för mig ett ord för politik som drivs av de som anser sig lite finare i den meningen att dom vet vilket liv som är bäst för oss medborgare och som inte drar sig för att likrikta samhället för sina egna syften, makt. Dom vet hur vi skall uppfostra våra barn, hur vi skall transportera oss, var och hur vi skall bo. Dom vill styra in oss mot bidragsberoende, passivitet och likgiltighet. Ett liv som är likgiltigt för alla utom en ny Tobleroneöverklass.

28/4/10 15:20  
Blogger bigge

Jag håller med om att det finns exempel på båda sidor samtidigt som jag tycker att det ger en sämre valdebatt som riskerar att försämra demokratin. Sådana här skräpdebatter där man bara försöker svartmåla varandra tar fokus från det viktiga, sakfrågorna. Gå gärna med i facebookgruppen Politiker, ge oss en juste valkampanj! för att protestera mot fula tilltag som de du skriver om. Det spelar ingen roll vilken sida du står på, gruppen tar inte ställning där, den syftar bara till att främja en ren valdebatt. Här hittar du den: http://bit.ly/cWwI1V

28/4/10 16:37  
OpenID essbeck

Här är det andra exemplet när Littorin väljer att lämna debatten.

http://www.youtube.com/watch?v=vrldCF4zwEE

28/4/10 19:20  
Blogger Viskot

Magnus, jag kan helt hålla med dig om att Monica och Luciano går över gränsen. Däremot precis som Jesper skriver så är inte Monas hönshus metafor något att klaga på. Det är bara en målande beskrivning av ett partis politik. Alltså inte personangrep.

Men sen som också som Jesper är inne på så är det en viss skillnad på något som sägs i stundens hetta, när man står där i talarstolen. Och något som man uppenbarligen planerat i förväg. För eftersom både Odell och Litorin använt samma beskrivning så går det ju bara att dra slutsatsen att det hela var påtänkt i förväg och då blir det ju ännu mer allvarligt. Istället för en impuls handling så blir det en planerad attack.

28/4/10 23:26  
Blogger Nils Lindholm

Jag skriver samma här som på Annies om Mona.
Var det inte ‘lån’ hon kallade det?
Och sen betalade HON tillbaka ‘lånet’.
Hon skickade INTE notan till skattebetalarna, som däremot Fredrik Federly gjorde i sin egen lilla salladsbar.

28/4/10 23:54  
Anonymous Anonym

Lite komiskt att man hakar upp sig på en toblerone, när det finns så otroligt många riksdagsledamöter som:

1) Åker taxi var de än skall, helt i onödan - bara för att de kan.
2) Är hemma och är sjuk, men ändå inte sjukskriver sig.
3) Skiter i att vare sig sätta sig in i de frågor de skall, eller närvara på röstning i riksdagen.

Men tydligen så är demokratins största problem att någon köpt toblerone på sitt kort (som dessutom betalats tillbaks)?

När det kommer till kritan så är det retorik om skitsaker som får allt fokus och politiker är de som snabbast bjuder upp till dans.

//Per L

29/4/10 08:19  
Blogger Johan Westerholm

Magnus

Jag var djupt kritisk mot Lucianos agerande. Och jag stod då upp och kritiserade honom för detta.

Lika kritisk var jag mot Aftonbladet och Expressens uthängning mot honom.

Jag gillar inte smutskastning alls, och den förtjänar att kritiseras varthän den dyker upp. Men du begår ett stort misstag när du formulerar din kritik.

Kritik skall vara precist formulerad för att vara trovärdig och effektfull. Det ligger år av ledarskaperfarenheter bakom denna slutsats.

Jag skulle sätta värde på om du visade dig inneha dessa ledaregenskaper med att vara mer precis i vilka du åsyftar.

Då kan vi hjälpas åt, annars gräver andra gravarna djupare.

mvh

Johan

29/4/10 08:37  
Anonymous Tharand

Du gör ett fel Magnus, du glömmer att det är sosseriet som står för det mesta av skitsnacket. Retorikexperten Elaine Bergqvist skrev nyligen i Aftonbladet att Maria Wetterstrand är det lysande undantaget som inte hemfaller till sådan retorik. Det är knappast en slump att hon också har starkt förtroende bland svenska folket. Visst kan hon vara tuff, inte minst mot centerministrarna, men hon går inte över gränsen att gå till tramsiga personangrepp!

2/5/10 13:46  

Skicka en kommentar

Personer som länkar hit:

Skapa en länk

<< Tillbaka