lördag, december 12, 2009 | Magnus Andersson

Öka trycket i Köpenhamn

Jag önskar verkligen att jag redan var på plats, istället går tåget på måndag. Idag har en imponerande mängd människor marscherat för klimatet i Köpenhamn. Samtidigt är det människor som många gånger motverkar klimatåtgärder, som gör allt de kan för att motverka Norrbottniabanan, vindkraftparker och effektiviseringar av vattenkraft här i Sverige. Andra människor som har ett genuint engagemang och verkligen vill göra skillnad.

Trots de stora motsättningarna i vägen dit hade jag gärna gått med i demonstrationen med människor jag sällan delar ståndpunkter. Att det däremot är 700 personer som tagit chansen som alltid när världens ledare samlas för att ställa till med skit gör mig så förbannad. Det är inte okej. Att sabba demonstrationer är aldrig okej, och det blir inte bättre när man gör det i en ödesfråga som klimatet.

Carlgren har idag också som ledare för EU:s miljöministrar uttryckt att det är dags att snabba på, att buden måste komma på bordet. Det är bra, min förhoppning är dock att han spelar good cop, bad cop, bakom scenen med de stora länderna och lovar både mer rena klimatbiståndspengar och högre mål från EU om fler kommer med för tvågradersmålet.

Ewa Björling varnar också idag för rena subventioner som snedvrider konkurrens, därmed minskar förutsättningar för fattiga länder att konkurrera med oss och till sist håller dem fattigare längre. Det är en viktig punkt i ett globalt klimatavtal. Det krävs globala spelregler för globala problem.

Etiketter: , , , ,


Kommenterat

Anonymous Anonym

Arma hjärntvättade satar som demonstrerar ute i kylan mot uppvärmning :)
Kan ingen tala om för dem och för Carlgren att det är falsk alarm? att människornas effekt på miljön är minimal. De borde läsa på webben om Climategate! Man undrar vart vill politiker komma eftersom de verkar blinda och döva för argument utan bara ute efter att sänka den fria världens ekonomi.

12/12/09 21:24  
Anonymous Thomas

Självklart. Grips 700 måste det ju vara 700 skyldiga. Aldrig att polisen skulle ta till övervåld och gripa en massa helt oskyldiga personer...

13/12/09 12:04  
Anonymous HDR-fotografen

Polisen plockade de som stod i dess väg, om de så var AFA eller ej.

13/12/09 15:03  
Blogger Erik Rune

Magnus, polisen har alltid rätt och talar alltid sanning, ser din världsbild verkligen ut så? Varför är du okritisk mot polisen?

13/12/09 16:24  
Blogger Magnus

[del 1/2]

Magnus: "Ewa Björling varnar också idag för rena subventioner som snedvrider konkurrens, därmed minskar förutsättningar för fattiga länder att konkurrera med oss och till sist håller dem fattigare längre. Det är en viktig punkt i ett globalt klimatavtal. Det krävs globala spelregler för globala problem".

Nja. Rättvisa globala spelregler är marknadsekonomi, och de finns redan. De kan förvisso implementeras bättre, där vi bl a förenklar och får bort handelshinder, men alla förslag inför Köpenhamn har gått i direkt motsatt riktning, så hur -- ursäkta mitt uttryck -- faan kan du snacka om att Köpenhamns spelregler är viktiga? Det är de som triggar en kamp a’la handelskrig, ingenting annat.

Läs gärna denna översatta artikel från Investor's Business Daily.

Du vill öka trycket på att detta genomförs?!??

Det är patetiskt att åse vilken okunskap och naivitet som finns både djupt och brett i borgerligheten bara något får prefixet "klimat-".

--

För övrigt håller jag med anonym om att ni hjärntvättats av FN/IPCC att tro att CO2 ger stora klimatförändringar. IPCC har modeller i vilka kraftiga förstärkningseffekter på en rätt modest (teoretisk) direkt effekt av CO2 på cirka +1 grad ger flera graders temperaturökning, men i peer reviewed studier av de viktigaste förstärkningarna, moln resp. vattenånga (de ska inte ses som samma sak, om nu någon amatör skulle få för sig att börja diskutera som om denne var initierad där jag har märkt att det är ett vanligt missförstånd) visar en s a s negativ förstärkning, dvs. en dämpning.

Det här är fakta, och beträffande studien för moln (bl a Roy Spencer) har de som lagt grunden för IPCC:s klimatmodeller medgett att de har fel och att studien är korrekt beträffande orsak och verkan. Förstärkning är därmed inte längre positiv utan dämpande.

Det finns även en direkt analys av förändring av strålningsbalans (egentligen energibalans) som visar att förstärkning inte finns, och sammantaget är dessa studier och studier av ett antal ledande atmosfärs- och klimatforskare som aldrig varit "skeptiker" (bland många andra Petr Chylek och Stephen Schwartz) entydiga om att förstärkningen är minimal eller obefintlig/negativ.

För mycket enkel grundläggande fakta rekommenderar jag att noga lyssna i 5-6 minuter på en vältalig professor i meteorologi samt klimatologi, Joseph D'Aleo, här på Youtube.

13/12/09 18:39  
Blogger Magnus

[del 2/2]

Kom ihåg att enligt en mycket omfattande studie så tror nästan hälften av klimatforskarna inte att människan ens är den som mest ändrar klimatet, och än färre tror att vi står inför en katastrof. Det är denna peer reviewed studie av två professorer, en klimatolog och den andre biolog, som visar detta. Ingen av dem är "skeptiker" (tyvärr), men de har hånats -- bl a i CRU-mejlen -- för att de inte är tillräckligt alarmistiska.

(Köpenhamn-avtalet är f ö utifrån att CRU och IPCC inte är tillräckligt alarmistiska…)

Det finns en studie som körs upprepat i media, likt propaganda, som säger att 97% av forskarna är eniga om att människan har skulden och att klimatfrågan är på allvar, men det är denna studie av Doran och Zimmerman, vilken bara säger att dels så många anser att temperaturen har ökat och ungefär lika många att människan alls kan påverka klimatet.

Jag tvivlar inte på att vi människor kan påverka klimatet, tvärtom. Alltså skulle jag tillhöra dessa 97%. Då inser ni kanske varför detta är propaganda. Att vi klan påverka lite grann (särskilt med landanvändning, just som Joseph D'Aleo påpekar i videon) betyder inte betyder inte att vi påverkar det mycket i förhållande till naturlig variation eller farligt.

--

Kan du vara snäll och våga att ta avstånd från den fascism som den globala institution är som i klimatets namn ska fördela välstånd, genom handelsregler styra handel samt genom utsläppsrätter produktion och konsumtion?

Tack på förhand.

13/12/09 18:40  
Anonymous Thomas

Magnus, du bortser från alla de studier som visar på positiv återkoppling från vattenånga vilket redan sunt förnuft ger vid handen att vi bör ha. Den opinionsundersökning av Bray och von Storch du refererar till gick ut på att de som ville fick besvara ett formulär på Internet. Tanken var att bara klimatforskare skulle svara men om så var fallet har vi ingen aning om. Många av frågorna är svårtolkade, men de flesta som svarar håller med om att "We can say for certain that global warming is a process already underway" och att "global climate change is one of the leading problems facing humanity". och på frågan "There is enough uncertainty about the phenomenon of global warming that
there is no need for immediate policy decisions." var svaret i överväldigande omfattning "nej", de anser IPCC:s rapport vara av stor nytta etc. Och detta är den undersökning du väljer att hänvisa till. Har du ens läst den?

13/12/09 22:11  
Anonymous Anonym

Mycket vill ha mer. Ingen är beredd att förändra sin livsstil. Vi skall åka mer bil, resa mer, bygga mer och producera mer.

Men det kommer säkert bli en jättefin formulering, för alla länders ledare är ju i behov av en välskriven text. Texten måste lura folket att tro på klimatförbättringar, samtidigt försäkrar företagen att de fortfarande kan göra som de vill och dessutom se till att folk inte känner av några negativa effekter ;)

//Per L

14/12/09 09:55  
Anonymous Anton

Är du dum i huvudet eller har du bara ingen aning om vad du pratar om? Väldigt tydligt att du inte var på plats och såg vad som hände.

Polisen agerade totalt urskillningslöst, arresterade alla, oavsett grupperingar och hur man såg ut. Detta inkluderade således såväl greenpeace-aktivister, Hare Krishna som helt vanliga demonstranter.

Jag gick i demon med två vänner, flickvän och hennes föräldrar. Några av oss fick sitta bakbundna på asfalten i 4-5 timmar i minusgrader. Det var svinkallt, folk spydde och pissa på sig eftersom ingen fick gå på toa. Nån svimmade men fick ligga kvar. Mina vänner har fortfarande hög feber idag. Jag slussades in i en buss där jag satt 2 timmar, fortf. inget vatten eller toa trots att folk var desperata och bad om det. De som var högljudast släpades ut och var bort a5 min, kom tillbaks och var knäpptysta. De som pissa på sig blev utsläpade och fick ett knä i ryggen och folk ligga kvar på asfalten. Därefter satt jag runt 9 timmar i deras små jävla burar, runt 10-14 personer i varje som var runt 8-10m2.

De gick in då och då med pepparspray och släpade ut enskilda. De tog även alla filtar, liggunderlag och bänkar som straff för att folk protesterade, varav vi fick sitta på asfalten. Ibland gick de runt med hundar runt burarna för att skrämma folk. Det hela var jävligt skrämmande och kränkande.

Det som hände i Danmark är ett enormt hot mot grundläggande demokratiska rättigheter och yttrandefriheten, vilket i princip alla människorrättsorg. är eniga om. Det vi upplevde i lördags var ett rent helvete och skulle förmodligen klassas som tortyr enligt internationella mått. Kan ju nämnas att såväl Amnesty som greenpeace har anmält behandlingen till FN för brott mot mänskliga rättigheter. Det kommer även jag och mina vänner göra.

Är du medveten om att 98-99% av alla oss som blev gripna ö h t inte är misstänka för nåt?
Får man skylla sig själv om man blir gripen för att man går i en demonstration och någon, 999 personer längre bort i demonstrationen, kastar en flaska?

Blir så jävla trött på sådana totalt inkonsekventa liberaler som du som påstår sig "tro mer på dig än staten" men likväl förespråkar denna typ av behandling för helt oskyldiga människor som utövar sin grundlagsskyddande rätt att uttrycka sin åsikt.

15/12/09 11:47  
Blogger Magnus Andersson

Jag har inte försvarat gripandet och frihetsberövandet av oskyldiga. Det är uppenbart att polisen använt övervåld, vilket inte är okej. Däremot står jag fast vid att det absolut inte är okej att störa demonstrationer, vilket är lika viktigt för yttrandefriheten som rätten att hålla dem.

15/12/09 11:52  
Anonymous Thomas

Magnus, det är trevligt om du ändrat dig fast när du skrev "Att det däremot är 700 personer som tagit chansen som alltid när världens ledare samlas för att ställa till med skit gör mig så förbannad." kunde man onekligen få för sig att du menade precis vad du skrev, att alla dessa 700 försökte ställa till med skit.

15/12/09 14:21  
Blogger Erik Rune

En "individ" som använder sin demonstrationsrätt och inte sina pengar saknar trovärdighet för en liberal. Då tror Magnus Andersson hellre på staten. Har polisen sagt något då litar Magnus Andersson på det utan minsta kritik. Annars kan han vara kritisk men inte när polisen gör något. August Strindberg skrev en gång: Bakom brackan står gardisten. Det gäller än idag. Magnus Andersson är ett levande bevis för det.

15/12/09 19:49  
Blogger Isak Gerson

Jag vet inte om du förstått fel, men jag hoppas det. Att ensidigt anklaga demonstranterna i ett sådant här läge visar på hemblindhet. Och att påstå att alla de som blev frihetsberövade begick brott visar att du inte är införstådd i lymmelpaketet. Danska polisen har ju till och med formell rätt att frihetsberöva människor som tillhör fel folkmassa eller människor som kan komma att begå brott.

På Elin Grelssons blogg rapporteras det att "Polisen hotade oss vid flera tillfällen i häktet och sa att "detta är vad som händer när ni demonstrerar" och att "ni inte är välkomna till Danmark"."

Det verkar alltså inte handla om att säkra tryggheten på gatorna. Det handlar om att använda våld, hot och förtryck för att skapa en rädsla för att demonstrera.

Det är skrämmande hur svarta blocket använder våld vid demonstrationer, men det är ännu mer skrämmande att danmark har ett parlament som klubbar igenom en sådan samling lagar och en poliskår som beter sig på det här sättet.

http://sakerunderhuden.blogspot.com/2009/12/this-is-what-democracy-looks-like-en.html
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-lagar-infor-klimatmotet_3892713.svd

16/12/09 19:11  
Blogger Magnus Andersson

Isak, det är uppenbart att lymmelpaketet är ett sjukt och rättsvidrigt lagpaket.

Och som jag nyss skrev, det är helt uppenbart att polisen har begått en hel del fel. Thomas, ja, jag är inte sämre person än att jag kan ändra mig när jag ser vad som hänt.

Att däremot sett demonstrationerna idag kan jag säga att det är en hel del som också förtjänar att bli frihetsberövade.

16/12/09 19:18  
Anonymous Hejjot

"Att däremot sett demonstrationerna idag kan jag säga att det är en hel del som också förtjänar att bli frihetsberövade."

Jaha, det är din liberala syn som ska bestämma vilka som ska frihetsbrövade? Eller hur var det nu igen?

Överlag så tror jag att många stör sig på demonstrationståg då demonstranter inte för tillfället konsumerar, tittar på tv samtidigt som dom kollar av bloggarna och fejsboken. För det är ungefär så mycket inflytande man kan ska ha.

16/12/09 22:38  

Skicka en kommentar

Personer som länkar hit:

Skapa en länk

<< Tillbaka